Dostęp do KRS przez API

Dostęp do KRS przez API

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (numer z wykazu UD50) opublikowany na stronach Rządowego Procesu Legislacyjnego wprowadza do ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowy możliwość udostępniania podmiotom, które uzyskały na to zgodę Ministra Sprawiedliwości, bezpłatnie informacji z Krajowego Rejestru Sądowego za pośrednictwem usług sieciowych.

Podmioty uprawnione do złożenia wniosku o wyrażenie zgody 

Katalog podmiotów, którym minister może udzielić wspomnianej zgody jest ograniczony, bowiem są to podmioty publiczne oraz podmioty niebędące podmiotami publicznymi ale realizującymi zadania publiczne.

Przesłanki wyrażenia zgody 

Projekt poza tym określa szereg przesłanek, które muszą być spełnione w celu uzyskanie w/w zgody, w szczególności podmiot może wystąpić z wnioskiem o wyrażenie w/w zgody jeżeli dostęp do informacji z KRS za pośrednictwem usług sieciowych jest niezbędny do realizacji przez ten podmiot jego zadań ustawowych lub realizacji powierzonych lub zleconych mu przez podmiot publiczny zadań publicznych.

Poza tym projekt ustawy wymaga, aby:

1) podmiot posiadał i stosował urządzenia lub systemy teleinformatyczne umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej informacje z Rejestru, zakresu informacji oraz daty ich uzyskania

2) podmiot posiadał i stosował zabezpieczenia techniczne i organizacyjne chroniące przed wykorzystaniem uzyskanych informacji niezgodnie z celem

3) Centralna Informacja posiadała odpowiednie warunki techniczne

Uzasadnienie projektowanej zmiany

Uzasadnienie powyższego projektu ustawy wyjaśnia, że dostęp do informacji z KRS za pośrednictwem usług sieciowych oznacza w szczególności dostęp poprzez interfejsy API, czyli zestawy funkcji, procedur, definicji i protokołów do komunikacji maszyna-maszyna oraz płynnej wymiany danych.

Autorzy projektu wskazali także, że możliwość uzyskiwania przez podmioty realizujące zadania publiczne informacji z Rejestru za pośrednictwem usług sieciowych (w szczególności takich danych jak: numer KRS, forma prawna podmiotu, jego nazwa (firma), adres siedziby, data utworzenia, data likwidacji, data zawieszenia działalności czy zakres działalności) może w istotny sposób usprawnić wykonywanie powierzonych im przez ustawodawcę obowiązków.

Zniesienie obowiązku ogłaszania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wpisów dokonanych w Krajowym Rejestrze Sądowym

Omawiany projekt ustawy uchyla w art. 13 ustawy o KRS ustęp 1, który stanowi, że wpisy do Rejestru podlegają obowiązkowi ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Autorzy projektu w jego uzasadnieniu wyjaśnili tę zmianę w następujący sposób:

Celem regulacji znoszącej obowiązek ogłaszania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wpisów dokonanych w Krajowym Rejestrze Sądowym jest przede wszystkim obniżenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wobec powszechnej dostępności danych z Krajowego Rejestru Sądowego utrzymanie obowiązku ogłaszania treści tych samych wpisów w Monitorze Sądowym i Gospodarczym stanowi nadmierne obciążenie. Domniemanie znajomości ogłoszonych wpisów – zmiana

Konsekwencją zniesienia obowiązku ogłaszania w MSiG wpisów dokonanych w KRS jest propozycja zmiany brzmienia przepisu at. 15 ust. 1 ustawy o KRS, który w zmienionym brzmieniu opera domniemanie znajomości wpisu w KRS na publikacji tej zmiany w KRS, a nie jak obecnie, na ogłoszeniu wpisu w MSiG.

Inne zmiany

Projektowana ustawa wprowadza zmiany także innych przepisów ustawy o KRS oraz zmiany w innych ustawach.

Proces legislacyjny

23 kwietnia 2025 roku projekt ustawy został skierowany do konsultacji publicznych.

Autor: radca prawny Michał Kowalski
Okręgowa Izba Radców Prawnych w Lublinie Lb-1484
Kontakt